Shwe-Shwe Poppis

Shwe-Shwe Poppis er et resultat av et unikt samarbeid mellom Isandi og ACFS – African Children’s Feeding Scheme. ACFS er Sør-Afrikas eldste matutdelingsprogram og ble startet i Soweto i 1945 av den legendariske presten Trevor Huddleston. I dag driver ACFS matstasjoner i Soweto, Alexandra og andre townships utenfor Johannesburg, og organisasjonen deler daglig ut mat til mer enn 10.000 under- og feilernærte barn. På mange av sentrene drives også barnehager, grønnsakshager, rådgiving og terapi-grupper, samt inntektsbringende tiltak for de voksne brukerne av sentrene.

Utfordringen Isandi fikk i 2006 var å nettopp skape inntektsgivende arbeid for en gruppe bestemødre knyttet til ACFS-senteret i Zola-bydelen i Soweto. Bestemødrene hadde oppsøkt ACFS på grunn av forsørgeransvaret de hadde fått for sine barnebarn, etter at barnas foreldre var døde eller svært syke, som oftest på grunn av aids. Men bestemødrene var ikke komfortable med å stå i matkø og ønsket å tjene til livets opphold for seg og sine, slik de alltid hadde gjort gjennom et langt liv. Løsningen på utfordringen var å kombinere bestemødrenes sømkompetanse og sørafrikansk tekstiltradisjon med barnehagebarnas kreativitet. I samarbeid med personalet i Zola-barnehagen ble barna bedt om å tegne etter en eventyrstund. Fra disse barnetegningene ble det utviklet åtte fantasifigurer.

Dette la grunnlaget for Shwe-Shwe Poppis, som er navnet på dukkene som Zola-bestemødrene startet å produsere i de tradisjonsrike shwe-shwe-stoffene – og som så ble markedsført og solgt over hele verden. Riktignok ikke uten store utfordringer og problemer. Du leser mer om det på linkene i venstre marg.

Og her kan du følge med på Shwe-Shwe Poppis: https://www.facebook.com/ShweShwe-Poppis-316325358411174/

Men hva er Shwe-Shwe?

Shwe-shwe er et karakteristisk sørafrikansk bomullsstoff av høy kvalitet.  Men historien om shwe-shwe starte med tyske innvandrerkvinner som på slutten av 1850-tallet brakte med seg småmønstrede indigo-fargede bomullsstoffer til Sør-Afrika, som en del av datidens motebilde. Gradvis ble stoffene integrert i Xhosa-kulturen, og grunnet politiske og sosio-økonomiske forhold ble shwe-shwe etterhvert sett på som stoffer kun egnet for den kvinnelige svarte delen av befolkningen, og ble derfor ikke uten grunn kalt for ‘hushjelp-stoffer’.

Dette bildet har endret seg radikalt de siste årene, og nå brukes shwe-shwe i alle slags produkter – i klær, vesker, innredning – og mønstrene kopieres på alt fra mobildeksler og musematter, til sokker og sko. Shwe-shwe er liksom Sør-Afrika.

På grunn av stoffenes enorme popularitet i det sørlige Afrika ble produksjonen etterhvert flyttet til Sør-Afrika, og i dag er det Da Gama Textiles i Eastern Cape som produserer den originale shwe-shwe. Ekte shwe-shwe er ettertraktet, og en kjenner vil fort avgjøre om dette er ekte vare eller en billigkopi – blant annet er ekte shwe-shwe innsatt med stivelse. Uvasket framstår stoffet derfor ganske stivt, noe som også forklarer ordet – shwe-shwe er rett og slett lyden stoffet framkaller når man går med det, for eksempel i form av store og omfangsrike skjørt.

I tillegg er ekte shwe-shwe er svært fargeekte – dette er tekstiler som holder fargene i åresvis! Shwe-Shwe Poppis sin gudmor – Sue Smirin – har jobbet iherdig for at Shwe-Shwe Poppis får donert stoffer fra Da Gama – som er en viktig grunn til at Shwe-Shwe Poppis fortsatt eksisterer. 

Shwe-Shwe har en bemerkelsesverdig evne til å holde seg relevant og i motebildet – her ser du noen av dere siste kolleksjoner:

du er velkommen til å bruke innholdet på denne sida, men jeg setter pris på at du bruker Isandi som referanse. Takk!