Når historien selger bedre enn produktet
Noen ganger skjer det ting som i utgangspunktet ikke har noe med hverandre å gjøre – men som allikevel har en forbindelse. Her i Oslo har jeg drevet de siste ukene med å finne fram Isandis vintage-lager for en siste gang. Da har jeg blant annet funnet en stor eske med Shwe-Shwe Poppis.
Samtidig, i Johannesburg, har Shwe-Shwe Poppis Trust – stiftelsen som forvalter rettighetene knyttet til dukkene – nettopp delt ut midler til 5 av de 7 barna i Zola-barnehagen, som i 2006 tegnet det som seinere ble til Shwe-Shwe Poppis-dukkene. Barna er blitt myndige, og de kan nå råde selv over midlene som har stått på fondskonti i deres navn i mange år. Når alle midlene er delt ut, så har Shwe-Shwe Poppis Trust oppfylt sitt formål, og Stiftelsen driver derfor også med å «finne fram ting for en siste gang».
Disse to hendelsene, som i utgangspunktet ikke har noe med hverandre å gjøre, har gjort at jeg har reflektert mye over historien om Shwe-Shwe Poppis og om samarbeidet med Isandi. Det startet fantastisk, det ble etterhvert vanskelig, så ble det vondt og forferdelig, og så er det gått mange år – men akkurat denne våren, så er noe av det fantastiske kommet tilbake. Du leser om dette her:
Historien om Shwe-Shwe Poppis er altså historien om et produkt som ikke solgte så godt, men som hadde en historie bak som engasjerte mennesker over den ganske verden. Og denne historien kunne brukes til å samle inn penger til dem Shwe-Shwe Poppis handlet om: barna i Zola-barnehagen, bestemødrene deres og African Children’s Feeding Scheme i Johannesburg.
Og nå er det altså en eske med Shwe-Shwe Poppis igjen på Isandis vintage-lager, klare til sommertreffet. Jeg vet ikke om de blir solgt – antakelig ikke. Men – fortsatt kan HISTORIEN om Shwe-Shwe Poppis samle inn midler. For African Children’s Feeding Scheme, ACFS, trenger penger. Shwe-Shwe Poppis var på mange måter en respons på hiv/aids-katastrofen i Sør-Afrika. I dag opplever AFCS en ny katastrofe knyttet til korona-epidemien. Igjen er det økning i matkøene, igjen er det økning av underernærte barn. I skrivende stund er Sør-Afrika inne i den 3. bølgen av epidemien. ACFS trenger penger NÅ.
Derfor har jeg lagt ut Shwe-Shwe Poppis som produkt i nettbutikken. Sannsynligvis trenger du ikke en dukke, men allikevel bør du kjøpe produktet. Om du ønsker selve produktet, eller bare vil støtte, det velger du selv i nettbutikken. Jeg håper du er med!
Her er linken til nettbutikken: