Shakatura

Helt siden Isandis oppstart i 1999 har vi lett etter trykte kort som kunne uttrykke og hylle noe av den kreativiteten som finnes i den folkelige kulturen i den såkalte uformelle sektor i det sørlige Afrika. Vi har hele tiden ment at slike kort ville være perfekte til alle våre gaveprodukter – i tillegg til at slike kort ville være en gave i seg selv!

Og så fant vi det, i mai 2005 – tilbake til start, der Isandi begynte – i Katutura township utenfor Windhoek, Namibias hovedstad. Det pulserende kreative miljøet ved Katutura College of the Arts rommer blant annet en avdeling for grafisk design, og studentene her har valgt ut og fotografert motiver fra sine nærmiljøer. Alle viser del av den enormt rike og uvanlige skilt-kulturen som preger de mer enn 6000 uformelle barene, busstops shops, market stalls, barbershops, shoe repairs og de ymse verkstedene som finnes i Katutura.

Den uformelle sektoren sysselsetter nær halvparten av den yrkesaktive befolkningen i det sørlige Afrika, og over halvparten av disse igjen jobber med handelsvirksomhet (hawking) og håndverksproduksjon. (I sub-sahara Afrika anslår man at hele 85% av befolkningen er tilknyttet uformell sektor, hovedsakelig jordbruk.) Uformell sektor – også kalt The Second Economy – står for en stor del av økonomien i det sørlige Afrika, men noe statistikk finnes ikke, bare anslag – det ligger i denne sektorens natur. Årsakene til uformell sektors sterke stilling er mange og sammensatte – apartheid, arbeidsløshet, fattigdom, manglende formelle samfunnsstrukturer er noen. Uansett – dette er økonomien for ”folk flest”; bor du i en township eller på landsbygda, så deltar du på en eller annen måte i den uformelle økonomien.

Imidlertid er denne sektoren vanskelig å forstå og få grepet på – den vanlige turist som besøker township’ene i Sør-Afrika og Namibia får som regel lite eller intet innblikk i at de utallige salgsbordene som selger alt fra frukt og grønnsaker, t-skjorter, tradisjonell mat som du ikke får kjøpt i butikk, sko, og til tapeter og smykker– er selve grunnerven i det økonomiske livet for ”folk flest” i Afrika.

I et samfunnsøkonomisk perspektiv er det mange utfordringer knyttet til hawking-virksomhet. Samarbeidet mellom uformell sektor og myndigheter har til alle tider vært anstrengt, og de fleste konfrontasjoner har sjelden gått i den uformelle sektors favør. Men det er en gryende stolthet og bevisstgjøring på gang, og særlig gjelder dette i Namibia, der organisasjonen Okutumbatumba Hawkers Association, med sine mer enn 1.000 medlemmer bare i Katutura har stått i bresjen for å heve sektorens status.

Kortserien ”Shakatura” består av 16 ulike motiver, hentet alle fra ulike uformelle business’er i Katutura – som regel lokalisert i bølgeblikkskur, ”shacks” – derfor navnet Shakatura – ”shacks + Katutura” – en dokumentasjon av og hyllest til ”free enterprises og free range chickens”

Navne- og skiltkulturen i uformell sektor er en fantastisk bekreftelse på kreativitet og kunstneriske assosiasjoner som lever i township’ene i hele det sørlige Afrika, og ikke minst, nord i Namibia. De gir et tidsbilde av hva som skjer i lokalsamfunnene, hva som er ”talk of the town” – og hva som kreative eiere av disse businessene ønsker å signalisere til sine kunder og til omverdenen.. Og vær sikker – ikke et eneste av disse navnene er tilfeldig valgt!