Fabric Nation

FB banner

Fabric Nation ble startet i Cape Town i 2007, men har røtter tilbake til sterke bånd som ble knyttet tyve år tidligere, da firmaets to gründere, Jane Solomon og Jann Cheifitz, begynte å jobbe sammen med å lage tekstil-trykk i en garasje mens de studerte kunst, begge to lidenskaplig opptatt av afrikansk tekstil-tradisjon.

”Jane&Jann” ble viden kjent i det alternative anti-apartheid kunstmiljøet i Cape Town, med sine trykte og malte t-skjorter, andre klær og hjemme-tekstiler. Deres kunstuttrykk reflekterte en estetikk som kombinerte drømmen om en post-apartheid urban sensibilitet med globale trender. Fabric Nation African Royal

Etter en periode med flytting fra og deretter tilbake til Sør-Afrika, erfaringer fra andre land og verdensdeler på hver sin kant og mer sporadisk samarbeid, lanserte Jane og Jann i 2007 sitt felles firma ”Fabric Nation”. Med mer enn 20 års erfaring som tekstildesignere i ulike deler av verden finner Jane og Jann fortsatt den største inspirasjonen i deres opprinnelige impulser fra tiden som aktivister og kunststudenter – den afrikanske tekstiltradisjonen i møte med en urban kontekst. Og ambisjonene for Fabric Nation ligger i selve navnet – designene skal uttrykke det som utgjør det nye Sør-Afrikas identitet – ”the fabric of a nation”.

Fabric Nation Veld

 

Deres første kolleksjon av tekstiler ble en umiddelbar suksess, med mønstre som African Royal, Veld og Crowd.

Siden har andre mønstre kommet til, som Old Postcards, Liliaceae og Money Animals. Og tross klare referanser til og røtter i det sørafrikanske har Fabric Nation stor appell til et globalt publikum og eksporter til stadig flere land.

Stoffene håndtrykkes på ulike stoffkvaliteter, og hvert mønster har en forklaring om ideen bak, som alltid er spennende og opplysende lesning om det sørafrikanske samfunnet.

Jann bor nå i New York, og Jane er den som jobber mest med utvikling av nye mønstre. Hun arbeider i tillegg mye med produktutvikling for håndverks-grupper på grasrotnivå, og hun er kjent over hele Afrika for sitt pioner-arbeid med ”Body Maps” – en kunstterapi for HIV-smittede kvinner. Body Maps har gitt Jane inspirasjonen til Fabric Nations mest kjente tekstildesign – Positive Power, som ble lansert i 2009. Positive Power er grafisk bearbeidelse av hiv-viruset, og i møte med dette designet blir vi alle utfordret på våre fordommer mot hiv og aids.

Fabric Nation er en levende og dynamisk representant for en tekstiltradisjon som vi her i Norge ikke møter så ofte – tekstilmønstre som vil noe mer enn kun å tilfredsstille et estetisk behov.

FABRIC NATION – POSITIVE POWER

Designen ”Positive Power” fra Fabric Nation ble presentert under Design Indaba-messen i Cape Town februar 2009. Positive Power gir tydelige assosiasjoner til 60 & 70-tallets hippie/ folklore-tekstiler med store blomster-motiv, men utgangspunktet for designen er noe helt annet, nemlig Humant Immunsviktviruset – HIV.

HI-viruset har blitt benyttet på samme måte som en tekstil-designer kan bruke et hverdagslig gjenstand som f.eks en tekopp som et hovedmotiv for å utvikle et mønster. ”Blomstene” i Positive Power er skapt gjennom å sammenstille elementer fra et stort utvalg av medisinske diagrammer for HIV. Virusene – blomstene – skaper således underlige, men fantastiske symboler.

Jane Solomon er formgiveren bak Positive Power og de andre mønstrene fra Fabric Nation. Jane har mange års erfaring med å utvikle og anvende terapien Body Mapping, som går ut på å kombinere narrativ terapi og tegnekunst. Disse verktøyene blir brukt til å skape fullskala kroppsportretter som reflekterer livserfaringer og livsløp, positivt som negativt. Mennesker som er hiv-smittet blir ofte redusert til kun å være nettopp det – ”Mennesker som lever med hiv/aids” – på engelsk forkortet til PLWHA. Body Mapping har som mål å få hiv-smittede til å redefinere seg og gjennom en kreativ prosess å bytte ut ”lever med hiv/aids” til ”lever med noe positivt”. Resultatene av dette er at folk får bedre livskvalitet og lever lenger, fordi de ikke lenger kun har identitet som PLWHA., men erfarer at det å være hiv-positiv kun er en liten del av deres identitet.

Du kan lese mer om Body Mapping og arbeidet Jane er involvert i på www.repssi.org. Her er også en gratis nedlastbar manual for hvordan jobbe med Body Mapping, som har relevans også for andre settinger enn hiv/aids.

En av fasene i Body Mapping er å tegne nettopp HIV-viruset, og samarbeidet og møtet med hiv-smittede kvinner har vært inspirasjonen for Jane da hun laget denne designen: “Positive Power is a celebration of the courage, dedication and power of all people living with HIV who have grown to live and love – free positive lives.”

Positive Power utfordrer våre tabuer. På Design Indaba var designen brukt på et sengeteppe, og publikums reaksjon var alt annet enn likegyldig og avstedkom mye aktivt kroppspråk. Jane sier det slik:

“The HIV images have intentionally been used to create an aesthetically pleasing, (decorative) design. When looking at the print without knowing the content a viewer may be heard to express “What a wonderful design – I love it” It is then difficult for the same viewer to express distaste (when reading or hearing that the image is the HI virus) without observing their own prejudice towards HIV.”

Positive Power-mønstrene får du som metervare, og som ferdig produkt som kjøkkenhåndklær, skjerf, puter, sarong/kanga, samt skulderveske. 10% av inntektene fra salget av Positive Power bruker Jane til å tilby flere hiv-smittede kvinner Body Mapping.