Beverley Price – icon jewellery

Beverley Price, en av Sør-Afrikas mest anerkjente og innovative smykkekunstnere, er personen bak kolleksjonen Icon Jewellery. Smykkene består av bilder som omsluttes av en aluminiumsramme, og de innrammede bildene blir deretter lenket sammen til det ferdige smykket, der de øvrige delene er i sølv.

Armbånd med midtmotiv "Lion safety matches"

Icon Jewellery tar utgangspunkt i etikett-tapetene, som har sin opprinnelse i sørafrikansk townshipkultur. Utsmykning og innredning av et townshipskur er i utgangspunktet ikke den enkleste innredningsoppgave, særlig når det ikke finnes penger til å gjøre dette – som selvfølgelig er den grunnleggende årsaken til hvorfor man må bo i et blikkskur. En løsning ble å bruke løse etiketter fra husholdnings- og matvare-emballasje, som så ble limt sammen i et repeterende mønster, slik at det ser ut som tapet. Dette ble etter hvert et populært innredningsprodukt, og man kan i dag kjøpe tapetruller med etikkett-motiv. Icon Jewellery tar i bruk de mest populære etikettmotivene – så som Omo, Marmite og All Gold.

Kolleksjonen inkludere også motiver fra sørafrikansk og internasjonal populærkultur, der forsider fra det legendariske Drum Magazine*) er en klar favoritt. I tillegg finnes portretter av kjente personer innen kunst og politikk, og selvfølgelig er Nelson Mandela representert!

Det er kun motiver og portretter uten copyrightbeskyttelse eller med spesiell tillatelse som benyttes i smykkene. Nobel Fredssenter har bestilt en kolleksjon Icon Jewellery fra Beverely og hennes lille 2-kvinnes team, med motiver av Fredspris-vinnere. Denne kolleksjonen ble lansert høsten 2007.

*) Drum Magazine ble startet i 1951 og ble symbolet på det urbane, unge og selvbevisste svarte Afrika, med legendariske journalister og fotografer som leve opp til myten om å “live fast, die young and have a good-looking corpse”. Drum Magazine inkarnerte 50-og 60-tallets energiske townshiplivsstil, der håp og framtidstro var sterk, og stod for en afrikansk stolt kultur som var hevet over etniske stereotypier. Over hele det urbane afrikanske kontinentet leste man Drum. Symbolsk nok ble også Drum kvelt av apartheidstyrets brutalitet og inhumanitet. Bladet har i de seinere år gjenoppstått og markedsføres nå som “et blad for hele familien”.