Noen Isandi-produkter ser ut til å aldri miste sin appell…. spurvelurvene fra Professor Pedro er et slikt produkt. Og det er jo ikke så rart – man jo trekke på smilebåndet når man ser disse glade skapningene! Professor lager dem i det han kaller «random wire»-teknikk – først formes et skjelett av fuglen, og så får den form og fylde ved å tvinne ståltråden i ymse retninger. Fargen kommer til slutt – pulverlakkeringen gjøres av et firma i Cape Town. Og det er jo nettopp de uendelige fargemulighetene som gjør at spurvelurvene alltid fornyer seg. Til høstmarkedet kom det en mengde spurvelurver i 14 ulike farger – og nå som det blir mørkt og grått og stusselig utevær, så er det jo virkelig en vitamin-innsprøyting å kunne titte ut på en glad fugleflokk! For altså – Professors spurvelurver tåler allslags vær, og de flyr ikke av gårde – de er virkelig av den trofaste sorten.
Den gangen Isandi – og Isandis nettside – var mye mer ambisiøs enn hva nå er tilfelle, så kunne du finne sørafrikanske matoppskrifter på nettsida. En av oppskriftene der var en fantastisk god banankake. Jeg baker den titt og ofte, når bananene har tapt sin ytre skjønnhet, mens det som er innenfor skallet fortsatt er fullt spiselig – og veldig mykt… Og så er den særs enkel å lage.
Jeg vet at mange Isandi-venner bruker denne banankake-oppskriften – men til glede for nye potensielle bakere – her er den, nøyaktig slik den var på nettsida for over 10 år siden. Og bildet? Det er av vår lille iherdige bananpalme, som ble gitt i gave som en liten potteplante for mange år siden, og som får komme ut på sommerferie på verandaen hvert år – men som nok aldri får noen bananer….Men bananpalmen er god venn med Hr Sjiraff, som feller et par tårer nå, fordi han vet at høsten er kommet, og da må hans gode palmevenn flytte innendørs, mens han står der aleine tilbake…
I Sør-Afrika liker man noe godt til kaffen – eller til teen, rettere sagt – og ikke bare til afternoon tea. På mange gjestehus er klassikeren Banana Bread en fast følgesvenn på frokostbordet – og det smaker veldig godt med en skive gammeldags saftig bananbrød, som du spiser litt sakte, en liten bit av gangen – mens du nyter en god kopp morgenkaffe eller te. Skikkelig restemat er det også, og det gir jo en god følelse å bruke noe man allerede har i matskapet. Og en ekstra bonus er jo at man kan få brukt de brune og ikke fullt så lekre bananene som har ligget der en stund… Her følger en veldig lett og gammeldags oppskrift – formkake vil vel vi kalle det:
BANANBRØD Du trenger: 125 g smør eller margarin 1 kopp sukker – (200 gram) 2 kopper mel – (250 gram) 2 egg 3 store mosede bananer 1 ts vaniljesukker eller vanilje-essens 1 ts natron 1 ts bakepulver
Slik gjør du:
Pisk smør og sukker hvitt
Ha i ett egg om gangen og visp godt
Ha i mosede bananer og vanilje
Til slutt vend inn mel, bakepulver og natron
Stek på 180 grader i 45 minutter i en smurt brødform
Du kan også ha i et eple, eller en gulrot i deigen. Gjør brødet litt mer syrlig – veldig godt!
I dag har jeg lagt ut i nettbutikken ulike engle-pakker til en særs god pris. Dette er engler som har vært på lager leeeenge, og det er mange av dem. Men årsaken til at det er mange på lager er noe annet enn at de ikke var fine nok til å kunne selges på «vanlig» vis. Det handler først og fremst om hvordan Karoo Angels ble drevet den første tida – og her to historier om det:
Det har altså i mange år ligget en del hundre engler nedpakket i esker jeg ikke har følt behov for å pakke opp. Delvis fordi jeg ikke er så nostalgisk av natur, delvis fordi disse gamle englene har blitt utkonkurrert av nye typer og er ikke del av Englefabrikkens standardutvalg lenger. Delvis fordi jeg ikke har hatt ork. Men i sommer har jeg åpnet disse eskene – og det var faktisk et hyggelig gjensyn! For de er jo så vakre, og de har sine historier, som ikke har blitt borte, selv om de har vært nedpakket, bokstavelig talt.
Men ingen får glede av englene dersom de fortsetter å ligge nedpakket i esker – og dessuten skal jo ikke Isandi vare evig. Så derfor finner du altså nå i nettbutikken engler i pakker på 5, til det som må kalles usedvanlig gode priser. Og sånn blir det vinn-vinn – jeg får tømt noen esker, og du kan sikre deg mange engler, kanskje nok til å dekorere et helt juletre!! Eller en skulptur.
Men det er ikke bare gammelt nytt. Fra Mungo er det kommet nyheter og påfyll i 2 omganger i vår, sammen med noen fantastiske massive fat i kiaat-tre, Professor Pedro har laget et par ståltråd-byster, og ikke minst: Han har laget noen fantastiske insekter! De kan klatre på en vegg, de kan pynte opp i en blomsterpotte, de kan ligge på et bord – og de hverken stikker eller klør eller gjør skade på plantene.
Jeg tar også fram div småbord, krakker og annet som passer inn på en sommerlig balkong, smykkekofferten har fått litt påfyll, og så blir det noen rotekasser med ymse.
Ved siden av Isandis varer, så har Kjersti Augland (tidligere Isandi-ansatt), fått ny forsyning av kurver fra Ghana som hun tar med seg hit til hagen.
Noen bilder fra Isandis vintage-lager – som blir tatt fram på Isandis sommermarked 9. og 10. juni.
Først ut – noe staselig i ståltråd og perler:
Palme-lysestaker i ståltråd og perler! Selv bruker jeg dem som «stamme» for borddekorasjoner, måten de er laget på gjør at du lett fester hva enn du måtte ønske i bladene – som er bøyelige i alle retninger. Her er det blomster fra vårhagen på festbordet. Passer både inne og ute, staselige som de er! Pris kr. 1.200 per stk.
Så litt av hvert annet – klikk på bildene så ser du priser.
Og til slutt: Shwe-Shwe Poppis hygger seg på en grønnmalt benk i hagen. Kr. 50,- per stk. Jeg har sydd noen av dem på en stor lys pute som hadde en flekk – og vipps ble jo den streite puta noe helt annet. Og fordi Poppis’ene er så myke, så fungerer de altså helt fint som pute!
Her har du bilder av noen av godbitene som blir å finne på Isandis sommermarked 9. og 10. juni.
Dersom du er interessert i å sikre deg noe av dette, så send meg en epost eller sms!
Først ut er div puter – samlet i 8 ulike grupper og bilder. Jeg har ikke tatt fram strykejernet for å rette ut bretter, krøller og denslags slik at putene skal ta seg bedre ut på bildene. Det hadde tatt altfor lang tid. Og dessuten er jeg jo vant med at Isandis kunder spotter en skatt når de ser en, uavhengig av krøller og bretter… Alle putetrekkene koster kr. 250,-, med mindre det er spesifisert noe annet. Leverandørene her favner vidt: Penduka (Namibia), Coral Stephens Handweaving (Eswatini), Aissa Dione (Senegal), Tensira (Guinea), Yeleen Design (Mali), samt Fabric Nation, Isobel Sippel, Yda Walt, AfroCoffee, Mungo, Zambane og Heartworks – alle Sør-Afrika. Klikk på bildene, så står det litt priser osv.
Så til metervare – ikke så mye der, men til gjengjeld noe veldig anvendelig og lettstelt: Fra Penduka 5 meter gråblått tynt stoff i en bomullsblanding, med håndtrykket Basket Design-motiv, bredde 1.5 m. Supre som florlette gardiner, eller en laaaaang duk til sommerbordet. Motivet lages ved å dyppe bunnen av en kurv i tekstilfarge, og så trykke på. Tid- og plasskrevende prosess, med andre ord! Pris per meter: kr 350,-. Det andre er et ca 5.4 m langt og 1.15 m bredt bomullstekstil i vestafrikansk ekte «wax print». Super som festduk, eller som et skjørt eller kjole med masse vidde!! Pris for hele tekstilet: kr. 550,-. (evt kr 120 per meter)
Og så til slutt – et utvalg av ymse tekstiler:
5 ekslusive Petrusse-sjal – noen i silke, noen i ull – og med ornamenter av ymse slag. Priser mellom kr 900 og 1600.
På Craftprat er det nå ha 3 nye historier, alle inspirert av Penduka, Isandis første leverandør. Samt et besøk til Namibia nå i april. Og ikke minst, inspirert av bilder fra mange av Isandis kunder: Jorid, Kari, Anne, Anne Mona, Kjerstin, Gudrun og Terje. Takk til dere!
Den første historien handler om det omfattende samarbeidet mellom Penduka og Isandi, og hva Penduka er blitt i dag.
Og den siste historien handler om en smått utrolig kjole-mote i Namibia, som vekker stadig internasjonal oppsikt. Ikke minst fordi den er nært knyttet til det 20. århundres første folkemord.
På gården Eslabati, i Piggs Peak i Eswatini (tidligere Swaziland), bor Janie, Tembile og Quinneth – og i Johannesburg bor Sue. I veldig mange år har disse fire damene sammen designet og laget de vakreste håndvevde tekstiler – vi snakker veldig mange år, for tre av damene er snart 80, og den yngste, Tembile, er 60. Og disse damene har også sin markante plass i Isandi-historien, først og fremst gjennom samarbeidet med Coral Stephens Handweaving, men også gjennom andre produkter og initiativ opp gjennom årene. De er rett og slett gode Isandi-venner.
I juni 2023 fikk 4-kløveret en utfordring fra meg: Kan dere lage noen helt spesielle putetrekk til Isandis kunder? Noe som man ikke får andre steder, som har en tydelig Isandi-signatur og som er noe som kan verdsettes i generasjoner? Rett og slett et putetrekk som oppsummerer hva som er et godt Isandi-produkt: Kvalitet i materialer, kvalitet i håndverket, design som skiller seg litt ut, noe som både gir gode følelser – og et smil. Sånn at man sukker litt og sier med glad stemme: ‘Åååå, så fint’.
Og denne utfordringen tok de fire damene. Og så satte de i gang på Eslabati med å farge, karde, spinne og veve den fineste merinoull, og med å brodere på frihånd på solide møbelstoff som Sue hadde sporet opp i en gjenbruksbutikk i Johannesburg.
Vi valgte fire farger – og jeg tar dem på engelsk- : Burnt Orange, Earthy Brown, Teal, Off White, Wheat. Og med broderi-farger som bandt dem alle sammen.
Her ser du Tembile som vever:
Og her broderer Quinneth – og bare så det er helt klart: Quinneth broderer på frihånd, uten å tegne på stoffet – hun sitter og ser på illustrasjoner fra bøker, plakater og annet som finnes av inspirasjon på Eslabati.
Og motivene for broderiene? Frosker, bier, sommerfugler og øyenstikkere – hverdagslige motiver av små levende vesener som finnes i vakker natur og i vakre omgivelser på Eslabati-gården – og som Isandis kunder også lett vil kjenne seg igjen i.
Her ser du Janie, som viser en bønne fra kaffebuskene hun dyrker under trærne på gården.
Og når alt var vevd og alt brodert ferdig, så tok Sue kjøreturen opp til Eswatini og Eslabati for å hente alle de ulike komponentene og sy dem sammen til ferdige putetrekk. Hele 43 putetrekk ble det.
Alle reiste sammen med meg hjem til Norge i desember – og nå endelig har jeg fått lagt dem ut i nettbutikken. Ikke alle 43, for mange er allerede solgt, (og det helt uten noe som helst slags markedsføring – for eksempel på julemarkedet lå de i et hjørne uten noen nærmere presentasjon, og de fanget oppmerksomheten umiddelbart til mange…)
Det er nå 28 putetrekk igjen i de 3 størrelsene: 30×50 cm, 50×70 cm og 50×90 cm. Og alle passer sammen.
Og prisene? Kostpris, rett og slett + moms: kr 570,- for de minste, inklusive innerpute, deretter kr 750,- og kr 980,-. Det er det man kan kalle latterlig billig.
Jeg ønsker at disse putetrekkene skal komme hjem til mange Isandi-kunder, så se på prisen som en gave. Ikke først og fremst fra Isandi eller meg, men en gave fra 4 fantastiske eldre damer i det sørlige Afrika som holder håndverkstradisjoner i hevd.
Og da er jeg inne på hvorfor jeg kaller disse for «ringen er sluttet»-produkter. Selv om Isandi er inne i en oppsummerende og avsluttende fase – som jeg riktignok ikke vet hvor lenge vil vare – så er det jo ikke slutt på ønsket om å formidle flott håndverk fra det sørlige Afrika. Slik det alltid har vært: Små ting, store ting, rare ting, vakre ting, morsomme ting, annerledes ting, nyttige ting, bruksting, sanselige ting, ærlige ting. Ting og tang som er ment å vare lenge .
Isandi startet med tekstiler fra Penduka, som i sin tid var noe helt annerledes i det norske markedet. Og så kom det andre tekstil-leverandører i Isandis portefølje, og noen er der fortsatt, for eksempel Mungo. Men jeg har hele tiden hatt i bakhodet at det ville være flott å kunne igjen presentere til Isandis gode kunder noe helt «Isandisk», slik Penduka-tekstilene var i sin tid. Tekstiler der håndverket og produksjonsprosessen er i fokus, tekstiler som tar tid å lage, og der personene som er involvert har ansikt og navn. Noe veldig eksklusivt, med andre ord.
Svaret ble Eslabati Collection. Og jeg er så uendelig takknemlig for den jobben Janie, Tembile, Quinneth og Sue har gjort.
Så, hvilken pute skal du velge?
De små, 50z30 cm, kommer altså med innerpute (jeg tenkte at størrelsen er litt uvanlig, så du skal slippe å styre med å finne en slik pute), og de vil jeg kalle for små «smykker», som pynter opp en hver stol eller sofa eller seng uten å ta for mye plass. I tillegg er de supre som hodestøtte-puter, eller å ha i korsryggen.
De mellomste, 50×70 cm, er jo vanlig hodepute-størrelse, og har mange bruksområder, mens de største, 50×90 cm er såkalt hotellpute-størrelse. Jeg satt på trikken her en dag og overhørte noen som diskuterte om det var inn eller ut med soverom som likner på hotellrom. «Det er jo lekkert, da», sa den ene, «men det kan jo bli for sterilt». «Ja, men det jo praktisk med sånne minimalistiske og sterile soverom uten for mye farger og forstyrrelser», sa den andre. Mens jeg tenkte: «Jeg tror ikke Eslabati Collection er hotellputen for dere….»
Men jeg håper og tror at kolleksjonen er noe for deg som leser dette!
Og trenger du litt hjelp til hvilken eller hvilke pute du skal velge, så kan du jo enten gå etter farge, slik de er organisert i nettbutikken, eller du kan gå etter motiv – og de har jeg laget en oversikt over her:
Eller så bare velger du den liker best.
Og uansett hva du velger, så kommer du ikke til å angre. Det er jeg ganske sikker på.
Putetrekkene med froskerPutetrekkene med øyenstikkerePutetrekkene med bierPutetrekkene med sommerfuglerPutetrekkene med miks av motiver
På julemarkedet i desember hadde jeg til salgs noen eggeglass fra Potterswork. De2 første kundene som kom på markedet kjøpte alle, så mange fikk ikke en gang sett dem. Og var skuffet, for dette var jo en super gave – og dessuten, når så man sist noen eggeglass som gav godt humør?
Jeg lovte kundene å skaffe fler – og nå er 10 ulike varianter av de små sjarmørene på plass her i Lille Huseby vei – og i nettbutikken. Du finner dem her:
Potterswork holder til i Muizenberg utenfor Cape Town, og er et keramikkverksted som i uttrykk kan minne om en tidligere Isandi-favoritt – Africa Ceramics. Farger og mønster i litt uvanlige kombinasjoner som gjør at man skjerper sansene litt, og det er en bra ting å «utsette» seg for! Ikke minst når man skal spise frokost og er klar for en ny dag…