Maxhosa Africa

“I wanted to showcase happiness so that people can feel excited about summer, because happiness is the new Luxury ” Laduma Ngxokolo – i forbindelse med lanseringen av 2021/2022-kolleksjonen.

Bare for å ha sagt det med én gang: Dette handler ikke om et produkt du kan handle hos Isandi. Men du bør vite litt om Maxhosa Africa allikevel – og kanskje du blir inspirert til å handle på deres nettside? Verdens kuleste sokker, for eksempel. Eller en topplue. Eller et sjal. Eller, dersom du virkelig skal slå til: Et gulvteppe.

Maxhosa Africa er et 10 år gammelt sørafrikansk motemerke med fokus på strikkeplagg, startet og drevet av 35-åringen Laduma Ngxokolo. På kort tid er motemerket blitt en global snakkis, med Beyoncé som den mest prominente kunden. Dersom du har sett Hollywood-filmen Coming to America som kom i år, så la du helt sikkert merke til antrekkene i filmen. For selv om filmen i seg selv ikke blitt en snakkis, kritikkene var vel sånn passe – så har antrekkene derimot, fått stor oppmerksomhet. Laduma, som du ser bilde av nedenfor, har signert flere av dem.

Historien om Maxhosa og Laduma Ngxokolo er rett og slett utrolig – og den starter med moren, som oppdro Laduma og 3 søsken som enslig forsørger i Gqeberha (tidligere Port Elizabeth) i Eastern Cape. Da Laduma var 15 år, døde moren, og som den eldste av barna fikk han ansvaret for å oppdra og brødfø hele søskenflokken – dette som kalles «child-headed household» – altså et familiehjem uten voksne. De 4 barna hadde ingenting – bortsett fra en strikkemaskin som moren kjøpte til barna kort tid før hun døde, i stedet for en tv, som var det de hadde ønsket seg. Den strikkemaskinen kom imidlertid til å bety alt for de fire foreldreløse barna, for den skaffet dem litt inntekt og den stimulerte kreativiteten til Laduma og gav ham håndverksferdigheter – som igjen førte til at noen viktige voksenpersoner i Ladumas liv – lærerne hans – så potensialet i denne gutten, og fikk ham gjennom videregående skole, og deretter inn på Nelson Mandela University. Der stod andre lærere klare, som også så dette enorme talentet, og som sørget for at han fikk delta i design-konkurranser, fikk stipender for videreutdanning, og fikk verdifull erfaring fra motebransjen. Og alt dette kombinert med en ekstrem arbeidsmoral og -kapasitet hos Laduma. Og sånn startet Maxhosa Africa – av Laduma og hans 3 søsken, som 10 år seinere alle fortsatt er involvert i selskapet, nå med hovedkontor i Johannesburg, flere butikker, og med produksjon i Eastern Cape.

Tilbake til selve motemerket Maxhosa. Mønstrene er klart inspirert av xhosa-kulturens sterke geometriske mønstre og symbolikk. Isandi-kunder vil kjenne igjen slik mønstre fra diverse ting&tang som er blitt solgt opp gjennom årene – f.eks disse Monkeybiz-dukkene:

Og Eunice Mloytwa – en nær samarbeidspartner i alle år – har alltid brukt Xhosa-motiver i sine perlearbeider hun har laget for Isandi – som for eksempel i disse dyrene hun laget for noen år siden:

Ladumas opprinnelige design var ment som antrekk for uLwaluko – overgangsritualet som Xhosa-gutter gjennomgår når de er tenåringer. uLwaluko skjer ofte i vinterhalvåret, og Laduma hadde selv vært gjennom dette ritualet, og syntes at det var stusselig at klærne man fikk når uLwaluko var gjennomført hverken var varme eller fine – og ikke minst, de hadde ikke spor av xhosa-kultur i seg. Så han ønsket å lage moderne, vakre og varme uLawaluko-antrekk – og begynte med å strikke ullgensere. Og tenkte at dette skulle være hans bidrag til å holde Xhosa-kulturen relevant. (du leser mer om uLwaluko her )

I dag omfatter Maxhosa både dame-, herre- og ikke minst unisex-kolleksjoner, en accessoir-kolleksjon, samt en spennende teppe-kolleksjon. (som står høyt på min ønskeliste…) Og som sagt – moteverdenen følger med på Ludumas design. Kikker du på de tradisjonelle store vestlige motemerkene, f.eks. Armani – så skal det ikke mye fantasi å se at det er de som kopierer Ludumas uttrykk, og ikke omvendt… Nylig oppsummerte New York Times høstens motevisninger fra alle de store merkene med følgende observasjon: Det er en sterk trend at dame- og herremoten møtes – det blir mindre distinkte forskjeller på hva som er typisk herremote og hva som er typisk damemote. Og det er bare å nikke og se på Maxhosa Africa.

Maxhosa vil nok ikke ha noe stort marked her i Norge, så det er vel tvilsomt om vi noensinne vil se klærne i norske butikker. Men du kan altså bestille online og få sendt hit…. eller, jeg kan kjøpe for deg og ta med hjem i kofferten fra Sør-Afrika…. Og altså, de sokkene er veldig fine. Og nyttige. Og laget lokalt i Sør-Afrika.

Du kommer til nettbutikken ved å klikke på lue-bildet under – vel verdt et besøk!

Tags:

du er velkommen til å bruke innholdet på denne sida, men jeg setter pris på at du bruker Isandi som referanse. Takk!