Men det er ikke bare gammelt nytt. Fra Mungo er det kommet nyheter og påfyll i 2 omganger i vår, sammen med noen fantastiske massive fat i kiaat-tre, Professor Pedro har laget et par ståltråd-byster, og ikke minst: Han har laget noen fantastiske insekter! De kan klatre på en vegg, de kan pynte opp i en blomsterpotte, de kan ligge på et bord – og de hverken stikker eller klør eller gjør skade på plantene.
Jeg tar også fram div småbord, krakker og annet som passer inn på en sommerlig balkong, smykkekofferten har fått litt påfyll, og så blir det noen rotekasser med ymse.
Ved siden av Isandis varer, så har Kjersti Augland (tidligere Isandi-ansatt), fått ny forsyning av kurver fra Ghana som hun tar med seg hit til hagen.
Noen bilder fra Isandis vintage-lager – som blir tatt fram på Isandis sommermarked 9. og 10. juni.
Først ut – noe staselig i ståltråd og perler:
Palme-lysestaker i ståltråd og perler! Selv bruker jeg dem som «stamme» for borddekorasjoner, måten de er laget på gjør at du lett fester hva enn du måtte ønske i bladene – som er bøyelige i alle retninger. Her er det blomster fra vårhagen på festbordet. Passer både inne og ute, staselige som de er! Pris kr. 1.200 per stk.
Så litt av hvert annet – klikk på bildene så ser du priser.
Og til slutt: Shwe-Shwe Poppis hygger seg på en grønnmalt benk i hagen. Kr. 50,- per stk. Jeg har sydd noen av dem på en stor lys pute som hadde en flekk – og vipps ble jo den streite puta noe helt annet. Og fordi Poppis’ene er så myke, så fungerer de altså helt fint som pute!
Her har du bilder av noen av godbitene som blir å finne på Isandis sommermarked 9. og 10. juni.
Dersom du er interessert i å sikre deg noe av dette, så send meg en epost eller sms!
Først ut er div puter – samlet i 8 ulike grupper og bilder. Jeg har ikke tatt fram strykejernet for å rette ut bretter, krøller og denslags slik at putene skal ta seg bedre ut på bildene. Det hadde tatt altfor lang tid. Og dessuten er jeg jo vant med at Isandis kunder spotter en skatt når de ser en, uavhengig av krøller og bretter… Alle putetrekkene koster kr. 250,-, med mindre det er spesifisert noe annet. Leverandørene her favner vidt: Penduka (Namibia), Coral Stephens Handweaving (Eswatini), Aissa Dione (Senegal), Tensira (Guinea), Yeleen Design (Mali), samt Fabric Nation, Isobel Sippel, Yda Walt, AfroCoffee, Mungo, Zambane og Heartworks – alle Sør-Afrika. Klikk på bildene, så står det litt priser osv.
Så til metervare – ikke så mye der, men til gjengjeld noe veldig anvendelig og lettstelt: Fra Penduka 5 meter gråblått tynt stoff i en bomullsblanding, med håndtrykket Basket Design-motiv, bredde 1.5 m. Supre som florlette gardiner, eller en laaaaang duk til sommerbordet. Motivet lages ved å dyppe bunnen av en kurv i tekstilfarge, og så trykke på. Tid- og plasskrevende prosess, med andre ord! Pris per meter: kr 350,-. Det andre er et ca 5.4 m langt og 1.15 m bredt bomullstekstil i vestafrikansk ekte «wax print». Super som festduk, eller som et skjørt eller kjole med masse vidde!! Pris for hele tekstilet: kr. 550,-. (evt kr 120 per meter)
Og så til slutt – et utvalg av ymse tekstiler:
5 ekslusive Petrusse-sjal – noen i silke, noen i ull – og med ornamenter av ymse slag. Priser mellom kr 900 og 1600.
På Craftprat er det nå ha 3 nye historier, alle inspirert av Penduka, Isandis første leverandør. Samt et besøk til Namibia nå i april. Og ikke minst, inspirert av bilder fra mange av Isandis kunder: Jorid, Kari, Anne, Anne Mona, Kjerstin, Gudrun og Terje. Takk til dere!
Den første historien handler om det omfattende samarbeidet mellom Penduka og Isandi, og hva Penduka er blitt i dag.
Og den siste historien handler om en smått utrolig kjole-mote i Namibia, som vekker stadig internasjonal oppsikt. Ikke minst fordi den er nært knyttet til det 20. århundres første folkemord.
På gården Eslabati, i Piggs Peak i Eswatini (tidligere Swaziland), bor Janie, Tembile og Quinneth – og i Johannesburg bor Sue. I veldig mange år har disse fire damene sammen designet og laget de vakreste håndvevde tekstiler – vi snakker veldig mange år, for tre av damene er snart 80, og den yngste, Tembile, er 60. Og disse damene har også sin markante plass i Isandi-historien, først og fremst gjennom samarbeidet med Coral Stephens Handweaving, men også gjennom andre produkter og initiativ opp gjennom årene. De er rett og slett gode Isandi-venner.
I juni 2023 fikk 4-kløveret en utfordring fra meg: Kan dere lage noen helt spesielle putetrekk til Isandis kunder? Noe som man ikke får andre steder, som har en tydelig Isandi-signatur og som er noe som kan verdsettes i generasjoner? Rett og slett et putetrekk som oppsummerer hva som er et godt Isandi-produkt: Kvalitet i materialer, kvalitet i håndverket, design som skiller seg litt ut, noe som både gir gode følelser – og et smil. Sånn at man sukker litt og sier med glad stemme: ‘Åååå, så fint’.
Og denne utfordringen tok de fire damene. Og så satte de i gang på Eslabati med å farge, karde, spinne og veve den fineste merinoull, og med å brodere på frihånd på solide møbelstoff som Sue hadde sporet opp i en gjenbruksbutikk i Johannesburg.
Vi valgte fire farger – og jeg tar dem på engelsk- : Burnt Orange, Earthy Brown, Teal, Off White, Wheat. Og med broderi-farger som bandt dem alle sammen.
Her ser du Tembile som vever:
Og her broderer Quinneth – og bare så det er helt klart: Quinneth broderer på frihånd, uten å tegne på stoffet – hun sitter og ser på illustrasjoner fra bøker, plakater og annet som finnes av inspirasjon på Eslabati.
Og motivene for broderiene? Frosker, bier, sommerfugler og øyenstikkere – hverdagslige motiver av små levende vesener som finnes i vakker natur og i vakre omgivelser på Eslabati-gården – og som Isandis kunder også lett vil kjenne seg igjen i.
Her ser du Janie, som viser en bønne fra kaffebuskene hun dyrker under trærne på gården.
Og når alt var vevd og alt brodert ferdig, så tok Sue kjøreturen opp til Eswatini og Eslabati for å hente alle de ulike komponentene og sy dem sammen til ferdige putetrekk. Hele 43 putetrekk ble det.
Alle reiste sammen med meg hjem til Norge i desember – og nå endelig har jeg fått lagt dem ut i nettbutikken. Ikke alle 43, for mange er allerede solgt, (og det helt uten noe som helst slags markedsføring – for eksempel på julemarkedet lå de i et hjørne uten noen nærmere presentasjon, og de fanget oppmerksomheten umiddelbart til mange…)
Det er nå 28 putetrekk igjen i de 3 størrelsene: 30×50 cm, 50×70 cm og 50×90 cm. Og alle passer sammen.
Og prisene? Kostpris, rett og slett + moms: kr 570,- for de minste, inklusive innerpute, deretter kr 750,- og kr 980,-. Det er det man kan kalle latterlig billig.
Jeg ønsker at disse putetrekkene skal komme hjem til mange Isandi-kunder, så se på prisen som en gave. Ikke først og fremst fra Isandi eller meg, men en gave fra 4 fantastiske eldre damer i det sørlige Afrika som holder håndverkstradisjoner i hevd.
Og da er jeg inne på hvorfor jeg kaller disse for «ringen er sluttet»-produkter. Selv om Isandi er inne i en oppsummerende og avsluttende fase – som jeg riktignok ikke vet hvor lenge vil vare – så er det jo ikke slutt på ønsket om å formidle flott håndverk fra det sørlige Afrika. Slik det alltid har vært: Små ting, store ting, rare ting, vakre ting, morsomme ting, annerledes ting, nyttige ting, bruksting, sanselige ting, ærlige ting. Ting og tang som er ment å vare lenge .
Isandi startet med tekstiler fra Penduka, som i sin tid var noe helt annerledes i det norske markedet. Og så kom det andre tekstil-leverandører i Isandis portefølje, og noen er der fortsatt, for eksempel Mungo. Men jeg har hele tiden hatt i bakhodet at det ville være flott å kunne igjen presentere til Isandis gode kunder noe helt «Isandisk», slik Penduka-tekstilene var i sin tid. Tekstiler der håndverket og produksjonsprosessen er i fokus, tekstiler som tar tid å lage, og der personene som er involvert har ansikt og navn. Noe veldig eksklusivt, med andre ord.
Svaret ble Eslabati Collection. Og jeg er så uendelig takknemlig for den jobben Janie, Tembile, Quinneth og Sue har gjort.
Så, hvilken pute skal du velge?
De små, 50z30 cm, kommer altså med innerpute (jeg tenkte at størrelsen er litt uvanlig, så du skal slippe å styre med å finne en slik pute), og de vil jeg kalle for små «smykker», som pynter opp en hver stol eller sofa eller seng uten å ta for mye plass. I tillegg er de supre som hodestøtte-puter, eller å ha i korsryggen.
De mellomste, 50×70 cm, er jo vanlig hodepute-størrelse, og har mange bruksområder, mens de største, 50×90 cm er såkalt hotellpute-størrelse. Jeg satt på trikken her en dag og overhørte noen som diskuterte om det var inn eller ut med soverom som likner på hotellrom. «Det er jo lekkert, da», sa den ene, «men det kan jo bli for sterilt». «Ja, men det jo praktisk med sånne minimalistiske og sterile soverom uten for mye farger og forstyrrelser», sa den andre. Mens jeg tenkte: «Jeg tror ikke Eslabati Collection er hotellputen for dere….»
Men jeg håper og tror at kolleksjonen er noe for deg som leser dette!
Og trenger du litt hjelp til hvilken eller hvilke pute du skal velge, så kan du jo enten gå etter farge, slik de er organisert i nettbutikken, eller du kan gå etter motiv – og de har jeg laget en oversikt over her:
Eller så bare velger du den liker best.
Og uansett hva du velger, så kommer du ikke til å angre. Det er jeg ganske sikker på.
Putetrekkene med froskerPutetrekkene med øyenstikkerePutetrekkene med bierPutetrekkene med sommerfuglerPutetrekkene med miks av motiver
På julemarkedet i desember hadde jeg til salgs noen eggeglass fra Potterswork. De2 første kundene som kom på markedet kjøpte alle, så mange fikk ikke en gang sett dem. Og var skuffet, for dette var jo en super gave – og dessuten, når så man sist noen eggeglass som gav godt humør?
Jeg lovte kundene å skaffe fler – og nå er 10 ulike varianter av de små sjarmørene på plass her i Lille Huseby vei – og i nettbutikken. Du finner dem her:
Potterswork holder til i Muizenberg utenfor Cape Town, og er et keramikkverksted som i uttrykk kan minne om en tidligere Isandi-favoritt – Africa Ceramics. Farger og mønster i litt uvanlige kombinasjoner som gjør at man skjerper sansene litt, og det er en bra ting å «utsette» seg for! Ikke minst når man skal spise frokost og er klar for en ny dag…
For litt over en måned siden sendte jeg ut årets første kundebrev, som i korte trekk handlet om at i 2024 er Isandi 25 år, og som seg hør og bør så har jubilanten en ønskeliste. Og den er både veldig enkel og veldig vanskelig: Isandi ønsker seg bilder av fine Isandi-produkter – ikke egne bilder, men bilder sendt inn av Isandis kunder. Og basert på disse bildene skal det blir historier som jeg skriver, etter assosiasjonsmetoden.
Det er kommet mange bilder allerede – og veldig snart kommer de første historiene. Men det er fortsatt plass til flere bilder – for jeg har tenkt å drive med denne skrivingen en stund – så hvis du leser dette og har et bilde eller ti, så send meg gjerne en epost!
Jeg kunne skrive langt og lenge om uro. Både den indre og ytre, den synlige og den usynlige. Men så har uro også en annen betydning, noe veldig håndfast, og det er den uroen jeg skal skrive om nå. Altså, uroen man kan ha som pynt. I over 3 år har jeg vært på leiting etter en uro-løsning for Karoo Angels. På oppfordring fra kunder og forhandlere i Sør-Afrika, som altså ønsker seg uro. Der kalles Uro for Mobile – vet ikke om det ordet er noe særlig bedre, egentlig. Men vi snakker altså om noe som henger og beveger seg, litt uforutsigbart, altså kanskje litt urolig. En uro er jo bygget rundt vektstang-prinsippet, og de tradisjonelle uroene består ofte av tynne ståtråder – vektstenger, om du vil – hvor du henger noe i hver ende, og så balanseres dette, mens det samtidig beveger seg. Riktig så elegant.
Men en slik elegant løsning egner seg ikke for Karoo-englene, av den enkle grunn at ingen engel er helt lik, dvs vil ikke veie det samme. Vi kunne kanskje fått til noe avbalansering med faste punkt mellom vektstengene, men det vil bli et mareritt, uansett – med først å få balansert det hele, så pakke uroen ned og sende den ut i verden, og deretter krysse fingrene for at den fortsatt balanserte når en kunde i f.eks. Canada henger den opp. Sannsynligheten er stor for at det blir rimelig mislykka.
Og så har jeg tenkt på en løsning der vi bare brukte rette pinner, strikkepinner i bambus, om du vil – og så lager en slags uro, men det blir jo litt kjedelig, da. Det er noe med sirkel-formen som er så vakker sammen med englene. Og så har jeg tenkt andre konsepter og muligheter – og slik har årene gått, og jeg har ikke funnet noen løsning.
Men nå i januar fant jeg den – rett og slett ved å sjekke ut trender innen barneromsinnredning på Pinterest. Der er det fullt av uroer, eller «Baby Hanging Mobile Decorations» som de heter, og nå for tida er det enten en sirkel i tre som man henger ting i, eller to like halvsirkler som settes sammen i et kryss, slik at det blir 3-dimensjonalt. «Oj», tenkte jeg – «dette er jo en god ide, for dette vil jo løse problemet med balansering.» For ved nærmere ettersyn oppdaget jeg nemlig at halvsirklene har symmetriske hull der uro-pynten skal henge. Halvsirklene er allerede balanserte, på en måte.
Men ennå var dette ikke helt midt i blinken for Karoo Angels. For det er mange av kundene som ikke vil ha en uro først og fremst for et barnerom – men for seg selv! Antakelig i et vindu – og da er ikke sirkel og «fastlåst» 3D tingen. Men, tenkte jeg så – hva om man har to ulike størrelser på halvsirklene? Da er det mye mer fleksibelt, da kan de henge under hverandre og fortsatt gi en fin 3-dimensjonal effekt. Og hva med å bruke filt-kuler sammen med englene? Håndverkerne tover jo uansett ull til engle-hodene.
Som sagt, så gjort. Og nå har jeg testet ut konseptet i forskjellige utgaver, og synes at dette fungerer! Og hos Karoo Angels er de for lengst i gang med å planlegge lansering og produksjon av årets store nyhet. Men først må de få halvsirklene – for de er her hos meg i Oslo. Men etter påske drar uro-halvsirklene til Sør-Afrika for å forvandles til vakre uroer.
Jeg kommer antakelig ikke til å bestille uroene hit til Norge – jeg tror ikke det er så stor marked for dem her. MEN – det kan jo hende at noen av Isandis kunder kan tenke seg å lage sin egen uro! Og derfor har jeg lagt ut i nettbutikken de to halvsirklene – de blir til salgs fram til 1. april – deretter blir resten sendt til Englefabrikken.
Og så blir det spennende å se hva slags mottakelse de får. Det er jo svimlende mange uroer til salgs her i verden, har jeg funnet ut – men nesten ingen som har engler, og absolutt ingen som har strutsefjær-engler fra Karoo… Før nå.
2023 – for et år det har vært for Karoo Angels! Jeg tror jeg kan ta hele følelses-vokabularet i bruk for å beskrive hva året har rommet. Men nå er det tid for hyggelige høydepunkt – og her kommer 10 på topp fra Engleåret 2023:
Store endringer i eierstrukturen: Fra å være eid av en person, med ene-styre (dvs meg), så er nå Nathon og Janine aksjonærer i Karoo Angels (Pty) Ltd med 74% av aksjene, mens jeg er mindretallsaksjonær med 26%. På sikt skal disse prosentene også overtas lokalt. Janine og Nathon er også blitt styremedlemmer.
Tross svært anstrengt økonomi så bestemte styret å beholde Monique som deltidsansatt etter at hennes «youth unemployed grant» utløp. At det nå er 3 på kontoret i WIllowmore har vært en enorm vitamininnsprøyting for den lille bedriften. Og Monique tar sin oppgave som ansvarlig for markedsføring på største alvor – utstyrt med en 2nd hand iPhone SE og mye oppfinnsomhet og stor dedikasjon til jobben, så er det utrolig hva man kan få tatt av bilder!
Nettbutikk-salget i 2023 har økt med 60% i forhold til 2022 – det er fantastisk!
I november åpnet vi nettbutikken for privatkunder utenfor Sør-Afrika, og allerede nå ser vi at det var en lur ting.
Wonder-englene med raffia- og hamp-vinger, og en litt annen tvist på innpakningen har gitt inspirasjon til fornyelse og nye ideer.
Artikkel i Daily Maverick om Karoo Angels gav masse god publisitet i Sør-Afrika.
Deltakelsen på Maison&Objet-messen i Paris var en utrolig opplevelse.
Eksporten har holdt seg på omtrent samme nivå som i fjor, trass i sjokk-beskjeden som kom i januar om at Plan Norge ikke lenger skal ha nettbutikk.
De sørafrikanske forhandlerne forblir trofaste, og nye har kommet til. Til tross for at det økonomiske klimaet gjør at butikkene bestiller for mindre enn før, så er det oppløftende å vite at de ikke kutter ut englene.
Vi har også i år klart å gjennomføre Master Crafter programmet – veldig mye takket vært støtte fra Isandis kunder.
Og så er det noe som er det samme som i fjor og det samme som i forfjor, og faktisk det samme i de siste 10 årene – nemlig: Håndverkerne! Maken til folk!! Og i sånn håndverkssammenheng er dette litt av en bragd – at gruppa er så stabil. Det er hemmeligheten bak at englene fortsetter å begeistre over hele verden – at det er folk som kan sine engler som lager dem.