Hjem » Isandi-blogg » Side 18

Kategori: Isandi-blogg

  • Hvordan gikk det med handelen i 2012? Isandi-blogg uke 6

    Hvordan gikk det med handelen i 2012? Isandi-blogg uke 6

    I neste uke skal jeg besøke Vondeling Optel Craft, for blant annet å begynne planleggingen av julesesongen 2013. Og i den forbindelse hører evaluering av 2012-sesongen med. For i Vondeling er de i gang allerede med produksjon av englene til neste julesesong, og fordi ordrene av naturlige årsaker ikke er kommet ennå, så må vi postulere en smule om hva vi tror vil selge om ca. 8 måneder, og hvilke type engler vi trenger mye av, og hvilke som vi trenger færre av. Og da kikker vi på hva som solgte i fjor -( og forsåvidt også i 2011) Og dette er tallene: I 2012 solgte Isandi 8.529 engler, laget av Vondeling Optel Craft. Det er en økning på litt under 10% fra 2011.

    Hva ligger bak disse tallene?

    Først og fremst en solid økning i arbeidskapasitet hos Vondeling.

    Det første året Isandi solgte Vondeling-engler, i 2007, så hadde vi først bestilt 10 stykker av Justine-engelen, som den gang het Gardi Vondeling Angel. (Det var Gardi (sammen med Hannelie), som var Vondeling Optel Crafts «fødselshjelper» og mentor de første årene, og i begynnelsen kjente vi bare Gardi. Det var først da alle de nye englene kom året etter, og den personlige kontakten mellom Isandi og Vondeling Optel Craft oppstod at englene fikk navn etter medlemmene i Vondeling Optel Craft) Dette var i august, og englene skulle vises fram på Gave- og Interiørmessen samme måned. Og basert på bestillingene der tok vi kraftig i og bestilte 190 til. De ble levert i begynnelsen av november, men allerede etter en uke i salg fikk vi flere bestillinger. Og så ønsket vi å bestille 400 flere,  men fikk beskjed av Gardi at det var nok bare 200 engler Vondeling-gruppa kunne klare å lage fram til slutten av november. Så i 2007 kjøpte Isandi totalt 300 engler. Og i 2012 altså over 8.500 engler. Det er en formidabel økning på relativt få år – når man tenker på at hver engel lages 100% for hånd, og antall hender som jobber med engleproduksjonen ikke har økt.

    Men  hvorfor klarte ikke Vondeling  å lage flere engler i 2007? Av den enkle årsak at de var utslitt etter å ha laget de 300. Og det var ikke det minste rart – i landsbyen var det ingen kultur for det å gå på jobb, for ingen hadde jobb, og det var veldig lenge siden noen hadde hatt det.  Og det å skulle «gå på jobben» og gjør et skikkelig dagsarbeid, er noe man trenger øvelse i. Det vet alle som har startet i jobb for første gang. Som regel hadde vi «ferskingene» noen på jobben som kunne det å jobbe fra før av, så man hadde en rutine å forholde seg til ,og som «dro deg opp».  I Vondeling hadde man ikke det. Så håndverksgruppa måtte dra opp arbeidstempo selv, og selv etablere arbeidsrutiner. Og det har de til de grader gjort.

    Men  selv om gruppa har tatt noen gigantiske skritt framover, så trenger Vondeling fortsatt hjelp utenfra, på lik linje med de aller fleste arbeidsplasser her i verden – jamfør kurs og denslags vi nordmenn går på. I Vondelings tilfelle trenger man hjelp utenfra til å gå gjennom økonomi og  prislister, til å gå gjennom produksjonsplaner og planlegge innkjøp av råvarer. Og til å være en utenfra som kan lytte til og diskutere små og store problemer og utfordringer som gruppa har.  Ingen er bedre til alt dette enn Hannelie – verdens beste «trainer», spør du meg, som sammen med Gardi lærte opp gruppa i håndverksteknikkene som kreves for å lage englene, og som står bak det som nå bare kalles «Vondeling-modellen». Nå som det ikke er noen offentlig støtte mer til å følge opp gruppa, så betaler Isandi Hannelie for å gjøre denne veldig viktige jobben.  I neste uke drar hun fra Port Elizbeth, der hun bor, til Vondeling for å jobbe sammen med dem i en uke, og så mot slutten av uka kommer jeg på besøk. Da skal vi kikke på de nye englene for 2013, gruppa skal gi meg den nye prislista for 2013 som da er ferdig, og så skal vi snakke om bestillinger og planer.

    Det kan jo virke litt rart at Isandi hyrer inn en person som skal bidra til at prisene Isandi kjøper engler for, går opp hvert år. (for det gjør de, litt fordi Vondeling kan ta seg bedre betalt, og mye fordi inflasjonen er høy i Sør-Afrika. Men den norske krona er så sterk for tida, så egentlig merker Isandi ikke noe særlig til dette.) Men dette er en del av å bidra til bærekraftig handel, som til syvende og sist er i Isandis interesse også.

    Craftprat-bloggen har jeg et eksempel på hvor mange engler  Vondeling må selge totalt i året for at de kan oppnå en lønn som er noenlunde akseptabel. Det tallet er vel sånn cirka rundt 16.000. Så vi har et stykke igjen, både Vondeling og Isandi, som står for 2/3 av salget til Vondeling. Kanskje vi aldri kommer helt i mål, men veien blir jo til mens man går. Og Vondeling Optel Craft har gått en veldig, veldig lang vei på disse 6 årene.

    Og apropos å gå på en vei – her ser du Oom Jan – landsbyens eldste, og derfor sjef – og jeg ute og går. Bildet er tatt i romjula, da hele familien + venner dro innom på besøk. Oom Jan hadde fått ny hatt og nye solbriller til jul. Og jeg hadde fått ny kjole. Så vi spradet i vei på Vondeling-«stripa».  Og i bakgrunnen går Ginge, han hadde fått ny skjorte…

    VON-OomJan-klh-des2012

  • Fastelaven snart – og litt planlegging til jul 2013 – Isandi-blogg uke 5

    Fastelaven snart – og litt planlegging til jul 2013 – Isandi-blogg uke 5

    Det ER jo veldig lenge til jul, og godt er det. Men planleggingen av Isandi-jul starter allerede i februar… Om noen uker skal jeg besøke Vondeling og Rietbron, og da må ideer til nye produkter være på plass. Jeg har vært i Norge noen travle dager med blant annet varetelling, varetelling, varetelling og atter varetelling.  Et av produktene jeg talte opp var den løse strutsefjær-pynten fra Adele’s Mohair. Den har vel ikke vært den suksessen jeg hadde trodd den skulle bli, for det var en del igjen på lager der…..Men spør du meg, så kan en strutsefjærpynt brukes til så mangt, hele året!

    Som for eksempel her, som pynt på et slags fastelavnsris – litt på forskudd, men, men…..

    adm-feather-deco Ute var det veldig kaldt, men kirsebærkvistene fra Mester Grønn ville faktisk både springe ut med blader og blomster seint i januar! Og så hang jeg på noen strutsefjær og tok et bilde, mest for å vise til håndverkerne i Sør-Afrika når jeg treffer dem om noen uker, om hvordan jeg ser for meg at sånn strutsefjærpynt kan brukes. (det er nemlig ikke helt opplagt, sett fra et sørafrikansk ståsted, der strutsefjær mest assosieres med støvkoster) For jeg er overbevist om at dette kan fungere på juletrær også, med litt mer «utbrodering» av selve opphenget. En sløyfe i heklet ståltråd, kanskje?

  • En ugle på veggen – Isandi-blogg uke 4

    En ugle på veggen – Isandi-blogg uke 4

    Hvor er det tradisjonelle afrikanske kunsthåndverket blitt av, det som Isandi «alltid» solgte tidligere? Masker, kurver, fat, boller, krukker, krakker, stoler, småbord, kubakleder, ornamenter……gjenstander som jeg enten kjøpte inn på ymse markeder, først og fremst i Johannesburg-området, eller gjennom Isandis nettverk og kontakter. Gjenstander som alle har en kulturhistorie å fortelle, ved siden av å være svært dekorative – og alltid unike.

    En del kunder har altså lurt på hvor dette er blitt av – og jeg har savnet det selv også i Isandis vareutvalg! Men det har tatt litt tid å få en form på hvordan «nye» Isandi skulle drives, og så måtte jeg også få ned lageret til en håndterlig størrelse for en en-kvinnes bedrift,

    Men nå som jeg delvis bor i Dar Es Salaam har jeg det privilegiet å kunne besøke de lokale markedene, og der har blitt god venn med Gertrude – som har en usannsynlig bra teft for hva jeg liker og er ute etter. Og Gertrude har et enormt nettverk, både i Tanzania selv, og i landene omkring – Uganda, Kenya, Burundi, Malawi – og ikke minst Kongo DRC og også Elfenbenskysten. Og nevner jeg for henne at det er noe spesielt jeg er på jakt etter, så er standardsvaret: Gi meg 2 uker, så skal jeg nok finne det…. I utgangspunktet tenkte jeg å kun kjøpe til egen samling, men etterhvert så har jeg tenkt at dette vil jeg dele med Isandis kunder også.

    Så nå er jeg så smått i gang med det. Det er en rimelig omstendelig prosess, for gjenstandene må fumigeres (røykes) før sending til Norge, og helst bør de sendes via Sør-Afrika…. Men – jeg er i gang, og jeg satser på at noen riktig flotte gjenstander, skaffet til veie av Gertrude, blir til slags på kundetreff i april – og i hvertfall på kundetreff i juni.

    Her er bilde av den siste private anskaffelsen – en uglemaske fra Baule-kulturen (Elfenbenskysten). (jeg tror det er Baule…skal dobbeltsjekke med Gertrude neste gang). Jeg synes den er fantastisk, rett og slett.

    AK-uglemaske-profil AK-uglemaske

  • Jeg lager ny nettbutikk – Isandi-blogg uke 3

    nynettbutikk

    Det kan hende at du som sjekker Isandis nettside innemellom har lagt merke til at det er mye «eksperimentering» for tiden. Årsaken er enkel: Jeg lager ny nettbutikk, en som skal være mer integrert i selve nettsida, og en som både forhandlere og Isandi-kunder kan bruke. Med mye fleksibilitet, tilpasset Isandis unike vareutvalg, og mulighet for betaling online, og alle sånne ting som «ekte» nettbutikker har.

    Men selv om årsaken er enkel, så er ikke det å lage selve nettbutikken like enkelt…. Jeg bruker såkalte «plugins» som jeg laster ned fra nettet på wordpress.org-plattformen. Det er en verden der ute på the interwebs av unge, flinke folk fra hele verden som deler i vei med oss amatører….. de aller fleste plugins er gratis, og noen betaler man en 100-lapp for…og noen donerer man en kaffekopp eller øl til) Det er mye prøving og feiling for min del – jeg trøster meg med at det er ikke alle damer på 50+ som selv lager og installerer nettsider og nettbutikk, og den trøsten må jeg innemellom virkelig ha!  Men i skrivende stund er jeg kjempestolt over at jeg har funnet ut hvordan jeg kunne plassere en handlevogn – selv når den er tom – øverst på sida. Det har tatt meg 2 dager å finne nettopp den plugin’en, og en dag å forstå hvordan den virker…

    Men fortsatt er det langt igjen – mye som skal testes og sjekkes og finnes ut av – og ikke minst alt det som nå står på engelsk, skal over på norsk. Akkurat det har jeg ikke helt skjønt hvordan jeg skal gjøre – for jeg må inn å editere i selve grunnfilene til nettsida, i en veldig skummel fil som heter wp-config.php, og det står store røde skilt med warning på når jeg bare nærmer meg den fila….

    Men jeg kommer nok i mål en gang – i mellomtida ber jeg deg om forståelse for rotet – både når det gjelder språk, layout og innhold…

    Ja, og helt til slutt: Du KAN altså handle de produktene jeg har lagt ut….

    Og så – er det noen produkter eller funksjonalitet du ønsker deg i nettbutikken, så setter jeg veldig pris på å høre fra deg om det!

    Beste hilsen Kjersti

  • 2013 er her!

    2013 er her!

    Nytt år betyr også nytt Isandi-år. Og jeg håper og tror at det blir et flott år! Akkurat nå følger jeg sørafrikanske rutiner og har sommerferie – dagene brukes til å pusle med alt som vokser og gror i potter og kar – blant annet Agapantus – afrikansk lilje – som jeg ikke får til å overleve i Norge, mens her gror den OVERALT, villig og ivrig. Og denne mørke blå-lilla varianten er så flott, synes jeg – og best av alt – den blomstrer litt seinere enn de andre – og rakk akkurat å springe ut til det nye året. En ekte nyttårsblomst – som bærer i seg løfter og håp om så mye!

    Godt nytt år!

    godt2013

  • God jul!

    godjul-2012

    Alle kunder og venner av Isandi ønskes en riktig god og fredfylt  jul.

    Takk for støtte og samarbeid i 2012, det har vært et utrolig år!

    Bildet er fra Karoo-slettens veldige nattehimmel.

    «Natten i natt er hellig.

    Noen skal fødes i natt.

    Vår mørke, kjølige klode

    er ikke helt forlatt.»

    J. Bjørneboe

  • Takk for flotte julemarkedsdager!

    Takk for flotte julemarkedsdager!

    En liten hilsen til alle dere som fant veien til Isandis julemarked – tusen takk for at nettopp du og dere kom! Det har vært travle dager, på en god måte. Og ekstra hyggelig med alle små prater og kommentarer som det har blitt tid til innemellom all handlingen.

    Nå har jeg pakket ned alle varene, og blåst ut de siste telysene.  Men ute i snøen på verandaen står fortsatt noen av Joes madonnaer – de glemte jeg å pakke bort. Men egentlig er det ganske fint å ha dem stående der, synes jeg. Tause og litt ettertenksomme på en ellers grå og regnfull 3. søndag i advent.

    JO-madonna-i-sne

  • Velkommen til julemarked – del 2!

    Velkommen til julemarked – del 2!

    Mandag 10., tirsdag 11. og onsdag 12. desember blir det igjen julemarked hos Isandi.

    Alle 3 dager fra kl. 14.00 – 19.00, og adressen er som før Lille Huseby vei 6b, på Smestad/Hoff i Oslo.

    Siden forrige helg har det snødd litt, det er blitt mørkere ute, kaldt har det vært – og er – og det er også kommet noen flere varer hit til Isandi, som nå venter på julemarkedet del 2.

    Du ser litt bilder her av hva som blir å få kjøpt – og så er det selvfølgelig masse annet også….

    DU ER HJERTELIG VELKOMMEN!

  • Isandi-blogg uke 47: Et helt spesielt vennskapsbånd

    Isandi-blogg uke 47: Et helt spesielt vennskapsbånd

    Det er lenge siden det har vært noen nyheter fra Isandis side om Shwe-Shwe Poppis – fantasi-dukkene som har sitt utspring i en barnehage i Zola-bydelen i Soweto: Faith, Hope, Buyisile, Philisiwe, Kutha, Siyanda, Thobi  – oppkalt etter sine unge designere, som den gangen SSP-eventyret startet i 2006 var barn som gikk i barnehagen, drevet av African Children’s Feeding Scheme, Sør-Afrikas eldste matutdelingsprogram.

    Og siden den gang har Poppisene reist verden rundt og sjarmert barn i alle aldre!  Selv om nyhetens interesse har avtatt noe, så holder gruppa som lager dukkene fortsatt på, ledet av Wandile. De er ikke like mange som da omsetningen var på et høydepunkt året etter lanseringen, men desto mer dedikerte og innstilte på å overleve som håndverksgruppe.  Derfor var det fantastisk for gruppa å være involvert i et spennende prosjekt tidligere i år: Tyske Vogue ønsket å følge opp hva som hadde skjedd med Shwe-Shwe Poppis-prosjektet, og i august kom journalist og fotograf til Soweto – og resultatet ble en stor reportasje, der de blant annet intervjuer både Buyisile og Philiswe, som nå er tenåringer og selv forteller over hva den økonomiske støtten som salget av Shwe-Shwe Poppis har betydd for dem og de andre barna.


    Men Vogue ønsket også å gjøre noe konkret for barna – og derfor utfordret de alle de store tyske designerne til å donere stoffer fra sine siste kolleksjoner, som så ble sendt ned til Soweto – og resultatet ble 500 Fashion-Poppiser, som Vogue solgte gjennom sin «Fashion Night Out » i september, og der alle inntekter gikk til SSP Trust – stiftelsen som ble opprettet for å bidra til en bedre økonomisk framtid for barna knyttet til SSP og African Children’s Feeding Scheme.

    Og her ser du noe av hva SSP Trust har brukt pengene til – på tirsdag var det juleselskap for barna i barnehagen. Da dro de til Johannesburg Zoo og hadde en flott dag! (les mer på SSP’s Facebook-side)

    Isandi og SSP har hatt og har et helt spesielt forhold, og sammen har vi vært gjenom noen vanskelige år, der Isandi på grunn av uavklarte rettighetsspørsmål måtte slutte å selge Shwe-Shwe Poppis, og der SSP-gruppen og fondet opplevde svært usikre tider mht levebrød og midler til barna.

    Men vi kom oss gjennom dette, og i fjor dukket det opp et fantastisk bittelite produkt fra Shwe-Shwe Poppis, som de hadde laget spesielt til Isandi – et vennskapsbånd! Og nå til julehandelen er det kommet noen hundre av disse, som kan brukes til så mangt – serviettring, pakkebånd, armbånd – og setter du på en liten sikkerhetsnål så har du en liten nål…. Spesialpris nå til jul kr. 35,-, og kommer også i nettbutikken. Morsomme, ikke sant?

    Og neste år kommer de større Poppis’ene tilbake til Norge – det føles godt.

  • Velkommen til Isandis julemarked 2012!

    Velkommen til Isandis julemarked 2012!

    Dette har jeg gledet meg til!! Å ønske velkommen til Isandis julemarked 2012. Her blir det Vondeling-engler og annen julepynt, WonkiWare-keramikk, Lisa Firers lyslykter, Adele’s mohair, Chimpel-vesker – og mye annet fantastisk håndverk som i neste uke reiser fra Sør-Afrika for å nå fram i tide til Lille Huseby vei 6b i Oslo.

    Julemarkedet blir 2-delt:

    Første del blir i adventshelga:

    • Lørdag 01. desember: kl. 12.00 – 17.00
    • Søndag 02. desember: kl. 12.00 – 17.00
    • Mandag 03. desember: kl. 14.00 – 19.00

    og så blir det nye julemarkedsdager

    • Mandag 10. desember: kl. 12.00 – 19.00
    • Tirsdag 11. desember: kl. 12.00 – 19.00
    • Onsdag 12. desember: kl. 12.00 – 19.00

    VELKOMMEN, VELKOMMEN!

    Hilsen Kjersti