Hjem » Isandi-blogg » Side 17

Kategori: Isandi-blogg

  • Professors nye dyr

    Professors nye dyr

    Professor Pedro har utviklet en helt særegen teknikk, som han kaller «random wire» – tilfeldig ståltråd, altså. Teknikken går ut på å forme en «klump» med ståltråd til en gitt form. Det er denne teknikken han bruker i dinosaur-serien sin, og nå har han, på Isandis bestilling, laget de to første av en «Dyrene i Afrika»-serie – en elefant og et neshorn. De er ikke mer enn 6 cm høye, og er ment å være små samleobjekter som små og store barn kan leke med!

    Her ser du bildet Professor sendte meg av de første dyrene i forrige uke. Fantastisk fine. Og nå skal de bare få på seg litt farge…..

    PP-animals-randomwire Du Noon-20130708-00505

    [related_posts]

  • En smakebit på høstens garnpakker

    En smakebit på høstens garnpakker

    Første halvdel av et Isandi-år går i hovedsak med på å planlegge andre halvdelen av året – høst og jul. Og denne våren har jeg brukt en del tid på å tenke ut hvordan garnet fra Adele’s Mohair kan formidles på en bedre måte. Det unike med Adele’s Mohair er de håndlagde garntypene. «Vanlig» mohairgarn kan man jo få fra mange garnleverandører, men disse håndspunnede garntypene og effektgarnene er virkelig noe helt for seg selv. Men de håndlagde garnene er selvfølgelig ganske dyre, og effektgarnene trenger man sjelden å bruke så mye av – de skal jo nettopp bare være det – en effekt.

    Så, da jeg var på besøk på Southseas-farmen i påska, så begynte vi å snakke om dette med garnpakker, om vi kunne få til å lage pakker der kundene bare fikk det garnet som de trengte til en spesiell oppskrift. Og Adele og teamet tok utfordringen på strak arm, og i begynnelsen av mai fikk jeg fylt opp en svært koffert med prøver på slike garnpakker og ferdige produkt, som jeg har her i Dar es Salaam nå, og som blir med hjem til Norge i juni.

    ADM-shaggy-scarfOg til kundetreff kommer flere garnpakker – først og fremst en skjerf-pakke, der frynsene er laget ferdig på forhånd av damene i Southseas. Det er ulike spesialgarn som er brukt i frynsene, og for oss strikkere er det da bare å sy frynse-remsen på når skjerfet er ferdig strikket. Og selve skjerfet er jo ikke noe hokus-pokus å strikke, og du kan selvfølgelig selv velge om du vil børste det opp, som her på bildet.

    Og dette er garnpakken jeg fikk med meg i kofferten, i fargekombinasjonen Purple Haze. Pris blir ca. 375,-.

    ADM-kit-scarf-shaggy-purplehaze

    Og det kommer flere fargekombinasjoner til kundetreff i juni – sort, offwhite, denim, dyp oransje……

    Det er ikke så lett å ta bilder her i Dar es Salaam, men her er en liten bildeserie med noen av de andre produktene som også skal bli garnpakker.

    [flagallery gid=32 skin=photo_pro_jn name=Adele’s Mohair – garnpakker]

  • Sommer med Wonki Ware – Isandi-blogg uke 21

    Sommer med Wonki Ware – Isandi-blogg uke 21

    Noen dager etter at kundetreffet i april var over, så kom første sending med sommerens Wonki Ware. Jeg rakk så vidt å pakke ut og få sendt alt som skulle til butikkene, før jeg dro tilbake til Afrika. Men ikke alt skulle til butikkene – noe skulle selvfølgelig også til Isandis kunder! Og det står nå og venter på neste kundetreff – og før kundetreffet kommer det også mye mer fra Wonki Ware….

    Wonki Ware har lagt ut en liten film på  YouTube som viser produksjonen – den er vel verdt å se!

    Wonki Ware Handmade Pottery

    Og her er en liten smakebit på noe av det som blir å finne av WonkiWare på kundetreff i juni.

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA

  • Velkommen til nytt kundetreff og sommersalg!

    sommersalg-banner

    For 3. år på rad inviterer jeg til Isandis store sommersalg! Datoene i år blir torsdag 20., fredag 21. og lørdag 22. juni.

    Dette er kundetreffet der Isandi-varene kan boltre seg på stor plass ute, så da er det hyggelig å kunne invitere på skikkelig hage-salg. Tradisjonen tro er det mye fokus på tekstiler på sommersalget, men jeg har også funnet fram mye annet for deg som er på leiting etter en gave, eller kanskje et smykke, eller noe fint å pynte litt opp med…..

    Som vanlig er kundetreffet i Lille Huseby vei 6b på Hoff/Smestad, kart finner du nedenfor.

    Tidspunkt er som følger:

    Torsdag 20. juni: kl. 14.00 – 19.00

    Fredag 21. juni: kl. 12.00 – 19.00

    Lørdag 22. juni: kl. 12.-00 – 17.00

    Velkommen skal du være! Og ønsker du å få tak i meg før sommersalget, så send en epost (via link til venstre øverst på nettsida), eller ring meg på 92843159.

    Hilsen Kjersti

    [mapsmarker marker=»81″]

  • En liten piruett – Isandi-blogg uke 15

    En liten piruett – Isandi-blogg uke 15

    Jeg er på en liten foredragsturne i Vestfold denne uka – i regi av Folkeuniversitetet. Snakker om Isandi og handel i Afrika, og spørsmålet om hvem som blir mindre fattige av slik handel. Og budskapet er at det er særlig VI, vi som kan eie noe unikt håndlaget – som blir mindre fattige. Og da har jeg dette lysbildet – til ære for budskapet – av et av Isandis minste – i størrelse – men største, i personlighet – av dansende Little Travellers Ballerina – som gjør en liten piruett, eller to…

    Ballerina2-med

    Det er en stund siden jeg har hatt Little Travellers framme, men jeg har funnet dem fram nå til kundetreffet. De er jo bare så utrolige, og fortjener å komme seg ut i verden, slik de er ment å skulle gjøre!! Jeg har sortert litt på kjolefarger, og det slår meg at de fanger enhver motetrend….og gir oss samtidig et STORT SMIL! Så en ekstra piruett for Little Travellers!

  • Fugler underveis nordover – Isandi-blogg uke 14

    Det nærmer seg kundetreff, og hos Siya Rasha, Isandis fraktselskap, kommer det daglig inn esker og kasser med varer som skal nå fram i tide til nettopp kundetreffet om 2 uker.

    Og i en av kassene er det mange små fugler, alle møysommelig skåret ut av Daan Samuels – en håndverker i ordets rette forstand. Daan holder til langs vestkysten av Sør-Afrika, en 3-4 timers kjøring nordover fra Cape Town, i en liten hytte på en strand, er det blitt meg fortalt, 100 kilometer fra nærmeste tettsted. Jeg har faktisk ikke besøkt Daan ennå, det skal jeg gjøre i mai – men fuglene til Daan har jeg beundret siden første gang jeg så dem for et par år siden, og tenkt at de hører jo hjemme i Isandis fugleutvalg!

    Og nå i vinter begynte jakten på å komme i kontakt med Daan. «Helt umulig», sa noen, «han snakker ikke engelsk, og ikke er det internett der han er, og ikke har han noen nettside». Nå virker ikke slike opplysninger direkte avskrekkende på meg, tvert i mot – for er det ikke nettopp akkurat det samme man sa om Vondeling i sin tid? Så jeg har fått tak i Daan, godt hjulpet av Ray hos Siya Rasha, og joda, engelsken er helt grei den, og epost kan han sende også, via mobil. Og resultatet er at en mengde av hans «strandlopers» – på norsk heter det vel strandsnipe – nå er underveis, først til Cape Town og Siya Rasha – og så Norge og til kundetreffet.

    Daan jobber med gjenbruk av tre, først og fremst drivved. Og det er også det han bruker i de utrolige lampeskjermene, som det kommer to av til kundetreff. Birdies on a twig - Daan Samuels DS-lampshade

    Ja, kanskje du lurer på pris og sånn? En enkel fugl koster kr. 130,- – og så kan du doble den prisen med antall fugler som sitter på en kvist. Og den søteste av alle er den som sitter i en liten huske, den koster kr. 195,-.

  • Og nå skal det handle om keramikk – Isandi-blogg uke 9

    Og nå skal det handle om keramikk – Isandi-blogg uke 9

    Denne uka har jeg tatt fatt på en høyst påkrevet rydding på nettsida, nemlig omtalen av og oversikt over Isandis leverandører. Jeg har omorganisert en smule, slik at nå er det litt andre kategorier du finner der. Og så har jeg tatt fatt på oppdatering av tekstene på de ulike leverandørene, samt skrevet noen nye. Det er en stor jobb, dette her,  men et sted må man jo begynne. Og jeg har begynt med leverandør-kategorien Keramikk og de 5 leverandører som hører til der. Tre av dem hadde ikke noen tekst på nettsida – nemlig Zizamele, Lisa Firer Ceramics og den helt nye Ardmore Ceramics – men nå er alle på plass. Hovedgrunnen til at jeg begynte med nettopp keramikk-leverandørene er at jeg har gledet meg så MASSE til å introdusere til Isandis kunder Ardmore Ceramics…..

    ARD-batonka-crocoHer burde det gjalle en fanfare – for Ardmore Ceramics er eksepsjonell, og uten tvil Sør-Afrikas mest kjente keramikk-studio. Og jeg lover deg at du aldri har sett noe liknende. Gjenstandene er på lista over «Modern Days Collectables», og ryktene sier at alle presidentpalass og kongehus i verden har en eller flere Ardmore-gjenstander. Og dersom du tenker at dette blir litt «too much», så kan jeg fortelle at Ardmore også har noen fantastiske tekstiler og krakker. Du må rett og slett lese om Ardmore, for hvordan de har klart å få til det de klarer, er like så eksepsjonelt og inspirerende som produktene!

    Ardmore Ceramics and Design Collection

    Og har du litt mer tid, så les også om de andre Isandi-kjente keramikk-leverandørene – Lisa Firer Ceramics, Wonki Ware, Africa Cafe Ceramics, Zizamele. Linker finner du nedenfor her.

  • En blomsterkrukke – Isandi-blogg 8.mars

    En blomsterkrukke – Isandi-blogg 8.mars

    Ukas blogginnlegg er ferdig – det handler om Isandis keramikk-leverandører og ny info om dem på nettsida –  og mest om en ny leverandør, Ardmore Ceramics. Men da jeg satt og oppdaterte tekstene på de «gamle» leverandørene, så fant jeg et bilde fra Zizamele som jeg synes passer så bra på Kvinnedagen 8. mars. Så i dag kommer et ekstra-innlegg – til ære for dagen og dette bildet.

    Jeg var på besøk hos Zizamele i november, og ved inngangen til verkstedet har de små og store blomsterkrukker – noen av dem er rett og slett ukurante produkter som har en eller annen feil ved seg. Som for eksempel denne Sisterhood-bollen – i utgangspunktet 12 damer samlet i fellesskap, der en av dem høyst sannsynlig brakk i ovnen.  Men i stedet for å kaste hele bollen, ble den altså til en blomsterkrukke. Og det er som om den sier, der den står lavest på bakken, uten glasur og pynt:

    La gå at en av oss er borte, la gå at vi aldri blir til stas i en stue, la gå at noen aldri vil beundre oss – men vi som er igjen, vi står sammen, og vi holder fast. Og vi verner om det som vokser og gror. Og sammen klarer vi å få til at nettopp denne blomsten kunne blomstre.

    DSC04505

  • Nå skal det handle om lamper – Isandi-blogg uke 8

    Nå skal det handle om lamper – Isandi-blogg uke 8

    I et par år har jeg fulgt litt med på hekle-entusiasten Dani le Roy og hennes «Moonbasket»-konsept. Dani ønsker å utnytte heklekunstens store fordel, reint konkurransemessig, nemlig at den ikke kan overtas av maskiner og derfor kan gi arbeid til dyktige hender. Men Dani ønsket å lage noe «uvanlig» ut av heklingen, det vil si, ikke klær, pledd, puter og den slags, men noe vi ikke først og fremst assosierer med hekling og «myke» produkter. Og da falt valget på lampeskjermer, i den klassiske stramme «ball»-fasongen som vi alle kjenner så godt.

    Seinere har det kommet en variant av denne skjermen, som Dani kaller «gresskar» – pumpkin – og i fjor kom de første heklete kurvene, som stives ved bruk av et spesielt vegetabilsk stivelsesmiddel. Kurvene er virkelig dekorative, de har en letthet over seg som gjør dem så fascinerende å se på – du ser de er heklet, du ser de er håndlagde,  – og man får jo straks lyst til å finne fram en  gammel heklet duk og forme og stive av til en kurv….. Jeg har prøvd, men det ble liksom ikke like fint…….

    Dani og hennes kvinnegruppe i Khayelitsha bruker hampgarn i produktene, men de eksperimenterer også med mohair og andre tilsvarende garntyper.

    Her ser du noen bilder av Moonbasket-produktene. Et lite utvalg kommer til Norge i april, akkurat i tide til Kundedager 20.-22. Og priser? For kurvene kr. 750,- , Ball-lampeskjerm kr. 2.000,-, (45 cm diameter), og Pumpkin-lampeskjerm kr. 3.800,-  (den er hele 80 cm i diameter…)

    [flagallery gid=23 skin=default name=Gallery]

  • En praktisk knagg – Isandi-blogg uke 7

    En praktisk knagg – Isandi-blogg uke 7

    I februar måned begynner Isandi-leverandørene «å røre» på seg igjen, etter sommerlukning i store deler av januar. Og da kommer også de første produktnyhetene for 2013. TinTown er mest kjent blant Isandi-kunder for sin julepynt i metall, men nå har de kommet med noen virkelig annerledes nyheter:  Gjenstander myntet på katte- og hundeelskere.

    Som blant annet disse matskålene:

    tt-dogfood

    tt-catfood

    tt-cathangerFor ikke å snakke om denne knaggrekka – til å henge over dørkarmen, krever ingen skruer eller den slags, samme patent som Ikea har, men litt mer dekorativ og definitivt morsommere….

    Prisen er selvfølgelig også noe annet enn hos Ikea – knaggrekka koster ca. kr. 290,- , og matskålene ca. kr. 500,-, inklusive selv aluminiumskålene . Ulike farger å velge imellom, og det er også andre produkter i serien. Blir å finne i nettbutikken, når den en gang blir ferdig….. Ja, før jeg glemmer det – som alle andre av TinTowns produkter er også disse laget ved å stanse ut ymse fasonger i metall.